PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۸۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
دوره تازه ای از لیگ برتر

از بهار تا خزان فوتبال


مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران جام خلیج فارس دوره بیست و سوم خود را از روز پنج شنبه دوازدهم مرداد ماه شروع خواهد کرد تا فصلی جدید را تجربه کند. آغاز دوره ای تازه از لیگ برتر را می توان بهار فوتبالمان فرض کنیم و بابت آن خوشحال باشیم. با چنین هدفی پای صحبت کارشناسان این رشته نشستیم. اما خروجی همه این گفت و گوها چنین بود که با توجه به شرایط حاکم بر فوتبال نمی توان چشم بر واقعیات بست و از کنار آن ساده عبور کرد و شاد بود.
در فوتبالی که همچنان به لحاظ فنی، ساختاری، برنامه ریزی، اقتصادی و فرهنگی دچار مشکلات عدیده است برگزاری لیگ با تفکرات مستمر و نه چندان سازنده ما را به اهداف عالیه نمی رساند. فصل به فصل ما شاهد جنجال ها و حاشیه فراوان هستیم. این حاشیه ها چون خوره ریشه جان فوتبال ما را می خورد و حتی بهار آن را به خزان تبدیل می کند.
تکرار یک "سناریو" در این سریال آن قدر پیش رفته که پیش از شروع می توان پایانش را حدس زد. این شرایط به گونه ای شده که هر سال شاهد کاهش کیفیت و کمیت در آن هستیم. لیگ فوتبال ما به لحاظ تولید بازیکن نخبه و پدیده هر سال شاهد افت است. سکوها را خالی تر از قبل می بیند. در عوض به اسم فوتبال حرفه ای شاهد رشد مبالغ قراردادها هستیم. مدیرانی بر سر کار می آیند و تپه های بدهی را به کوه تبدیل می کنند و می روند و آب از آب تکان نمی خورد.
برای رونق کار فوتبال اما ما هواداران پرشماری داریم که در سراسر کشورمان همچنان همراه و همگام با تیم های مورد علاقه هستند. با شکست و پیروزی تیم های مورد علاقه اشک می ریزند و شادی می کنند. در این میان اما عده ای فرصت طلب سود سرشار می برند. نظارت لازم در این باره نیست و حق فوتبال ادا نمی شود. به نقلی دیگر این فوتبال را تحت این شرایط هم نمی توان تعطیل کرد. بودن لیگ بهتر از نبودنش است.
به عقیده ای به سادگی می توان از این مشکلات عبور کرد. با حضور مدیران با دانش و متعهد و تغییر در برنامه ها و نگرش ها هر کاری شدنی است. نشستن به امید بهبود کار توسط کسانی که باعث و بانی این مشکلات بوده اند چاره ساز نیست. فوتبال نیاز به درمان ریشه ای دارد تا به این شکل در چنین روزی با شادی و شعف منتظر شروع لیگ برتر آن باشیم. به امید آن روز...

*بهمن اسدی


پول آمد، حرمت ها رفتند!
*
مهدی مناجاتی
در حالی آماده برگزاری لیگ برتر می شویم که متاسفانه خیلی امیدوارانه به این اتفاق خوب نظر نداریم. لیگ برتر فوتبال ما سال سختی را پیش رو دارد و باید امیدوار باشیم تا در ادامه کار با تلاش بیشتر و همت عالی اوضاع بهتر شود. در فصلی که گذشت شاهد اتفاقات خوب در لیگ نبودیم. برخورد لازم هم با خاطیان نشد تا باور کنیم امسال هم جنجال خواهیم داشت!
گویا قصد نداریم تا در کار و بار فوتبالمان تحول ایجاد کنیم و باری به هر جهت پیش می رویم. وقتی تحول نبود شما نباید انتظار پیشرفت داشته باشید. علاقه مندان به فوتبال با توجه به رسانه ها چشم انتظار انعکاس اخبار خوب هستند که چنین چیزی را مشاهده نمی کنند. همین امر باعث می شود تا اشتیاق خود را از دست بدهند. شرایط به گونه ای شده که همه باور دارند که مسئولان امر فوتبال به دنبال کار خودشان هستند و خیلی به مسایل فوتبالی توجه نمی کنند!
مردم ما فوتبال را خیلی دوست دارند ولی ما متاسفانه این اشتیاق را مورد توجه قرار نمی دهیم. گویا قرار نیست تا از این علاقه مندی بهره لازم را ببریم و محیطی مناسب و با احترام برایشان فراهم کنیم. به نظرم در این باره نه تنها پیشرفت نکرده ایم بلکه هر روز شرایط بدتر هم می شود و شاهد قهر تماشاگر شده ایم و این که خانواده ها هم جلوی این علاقه مندی را می گیرند. اشکال هم در این است که برخی از بازیکنان ما رعایت اصول را نمی کنند.
در گذشته اگر چه با تیمی رقابت سخت داشتیم اما بعد از بازی به هم احترام می گذاشتیم و حرمت ها حفظ می شد. الان چنین نیست و کوچک و بزرگی معنی ندارد. در گذشته بعد از بازی غالبا با بازیکنان تیم حریف مسیرمان یکی بود و با هم به سمت منزل می رفتیم. الان شاهد انواع بی احترامی ها هستیم و این امر علاقه مندان را دلزده می کند. به نظر می رسد فدراسیون فوتبال به عنوان بنیان کار هم توانایی لازم را ندارد. به نظرم پول برای بهبود کار آمد اما به دلیل عدم نظارت لازم اخلاقیات را از بین برد و دوستی ها را کم رنگ کرد. نمی توان از مردم انتظار داشت که با این همه مشکل تماشاگر چنین فوتبالی باشند. باشگاه ها توان پرداخت حقوق ندارند و تنش ها به شدت زیاد شده که این لطمه به فوتبال است.
دور نمای خوبی مشاهده نمی شود
*
ابراهیم قاسم پور
لیگ برتر فوتبال ایران در حالی دوره ای تازه را آغاز می کند که با بررسی ساده در می یابیم که با وجود سرمایه گذاری های انجام شده قادر به پاسخگویی به انتظارات ما نیست. ما کماکان در بخش زیرساخت ها و حضور باشگاه های کارآمد دچار مشکل جدی هستیم و به نظر می رسد که همت و اراده لازم برای بهبود کار و تحول در برنامه ها هم وجود ندارد.
مثل بسیاری بخش ها مثل مایحتاج مردم ما دچار اشکالات اساسی در بخش فوتبال هم هستیم که نباید آن را عجیب فرض کرد. اگر به مشکلات مردم سرو سامانی داده شود قطعا این شرایط را در فوتبال هم مشاهده خواهیم کرد. فوتبال ما شهر بدون کلانتر شده تا هر کس هر کاری خواست انجام دهد و قدرتی برای برخورد با خاطیان هم نیست. از این جهت هم ما باید مشکل را در راس کار جستجو کنیم. وقتی مسئول مربوطه ضعیف بود و با خاطی و فاسد برخورد نکرد نمی توان انتظار اصلاح داشت.
در فوتبال ما نظارت لازم وجود ندارد و فرهنگ سازی هم نشده است. مثل حکایت رانندگی ماست که وقتی مشاهده می کنید یک فرد متخلف به راحتی با عدم رعایت قانون به کارش بهتر از شمای قانون مدار می رسد پس از مدتی همه همین گونه می شوند. در فوتبال ما رییس فدراسیون از یک تخلف مالی بزرگ خبر می دهد و هیچ اقدامی برای برخورد با آن صورت نمی دهد.
ما می توانیم با حرف و توصیه قشنگ در آغاز لیگ برتر همه را به خویشتن داری دعوت کنیم اما این پوسته کار است. تا اقدام عملی در راه برخورد با خاطیان نکنیم به جایی نمی رسیم. در فوتبال شاهد حضور افراد سودجو و فرصت طلب هستیم. افراد سالم یا راهی به این چرخه ندارند و یا نهایتا از آن فاصله می گیرند. با حرف و نصیحت به جایی نمی رسیم. باید عمل اصلاحی داشته باشیم. باید ریشه ای عمل کنیم. یک عزم ملی در کنار یک مدیر توانمند و جدی می تواند در زمینه اصلاح امور موفقیت را به بار آورد. در مجموعه ده نفری که دو سه نفر آن سالم باشند به جایی نمی توان رسید. مسئولی که از درآمد 127 میلیاردی یک دلال می گوید و برخورد لازم را ندارد چگونه می تواند دنبال فضای شور و نشاط در لیگ برتر باشد؟ اکنون در فوتبال دور نمای خوبی مشاهده نمی شود.
عشق و علاقه واقعی رفت
*
احمد حاج علی گل
قبل از ورود به آغاز لیگ برتر در دوره تازه من لازم است راجع دوره ای که در آن بازی می کردم کمی توضیح بدهم. در آن دوران پولی در میان نبود و فقط عشق به فوتبال، تیم و پیراهن در بین بازیکنان موج می زد. هر وقت آماده آغاز مسابقات می شدیم اشتیاق عجیبی داشتیم که بعید می دانم امروز به آن شکل وجود داشته باشد. وقتی مسایل مالی حاکم شد و آن عشق و علاقه رنگ باخت ما چنین شرایطی را در بین عوامل پیرامونی مثل تماشاگر را هم شاهد خواهیم بود.
ما دوست داشتیم فقط برای تیم زحمت بکشیم و به چیز دیگری فکر نمی کردیم. تمرینات طاقت فرسای بدون توپ پیش فصل با شروع مسابقات و پا به توپ شدن در شرایطی که آمادگی لازم را داشتی اشتیاق عجیبی را به وجود می آورد. بازیکنان برای هم تیمی جان می دادند و دعوای پول و قرارداد بیشتر در بین نبود. شروع مسابقات هیجان عجیبی بود و واهمه مصدومیت و دریافتی و قرارداد سال آینده هم در میان نبود.
به بهانه حرفه ای شدن شاهد وضعیت بد تیم های باشگاهی هستیم. باشگاه هایی که بدهی فراوان دارند. در وضعیت بد اقتصادی ارقام نجومی مطرح می شود و این در حالی است که باشگاه توان پرداخت آن را ندارد. از همین جا کشمکش آغاز می شود. به درون زمین کشیده می شود و ما صحنه هایی را تماشا می کنیم که باعث ناراحتی همه است. همه چیز به هم ریخته است. عدم مدیریت در باشگاه ها در کنار عدم ثبات و برنامه ریزی مناسب روز به روز فوتبال را به قهقراء می برد. کسی که از آینده فوتبالی خود خبر ندارد دست به هر کاری می زند. مردم هم زده می شوند. چه کسی حاضر است به اتفاق فرزندش با این هزینه گزاف راهی ورزشگاه شود و شاهد چنین نمایش هایی باشد؟
در چنین شرایط اجتماعی فوتبال می تواند به مردم آرامش بدهد اما نه تنها نمی دهد بلکه باعث تنش های بیشتر هم می شود. ما فوتبالی هستیم و با همه مشکلات برگزاری لیگ را بهتر از نبودنش می دانیم. قطعا وجود لیگ تحت هر شرایطی برای ما بهتر از نبودنش است. ما در فوتبال آسیا سرآمد بودیم و باز هم می توانیم در چنین جایگاهی باشیم. البته هنوز هم برخی افراد زحمت می کشند تا لیگ به راهش برود که جای تقدیر دارد.
حال فوتبالمان خوب نیست!
*
علیرضا اسدی
من هم مثل خیلی از اهالی فوتبال در چنین روزهایی دوست دارم برای آغاز دوره جدید لیگ برتر حرف های قشنگ و امید بخش بزنم و با اظهار امیدواری به روزهای بهتر در این باره توصیه به رعایت اخلاق کنم. اما می دانم که این امر خیلی با واقعیت موجود فوتبالمان همخوانی ندارد. وقتی شما فوتبال را مثل یک بیمار با انواع و اقسام مرض های مهلک مشاهده می کنید و کمی دلسوزی و تعهد هم داشته باشید سعی می کنید از حرف های بی حاصل فاصله بگیرید. با این وضعیت موجود فوتبال نمی توانیم به علاقه مندان بگوییم از شروع لیگ خوشحال باشید و در این خصوص جشن هم بگیرید.
ساختار فوتبال ما و طرز تفکر حاکم بر آن با معیارها و شاخصه های ارزشی ما فاصله فراوان دارد. از این نظر نمی توان در خصوص شروع لیگ شادمان بود. این یک واقعیت است. اگر به واقعیت ها ورود نکنید از نظر اجتماعی با واکنش شدید مردم هم مواجه خواهید شد. هر چقدر به یک "مرده" سرم بزنید فقط سرم های خودتان را هدر داده اید! در وضعیت اقتصادی امروز جامعه چگونه صحبت از سود 127 میلیاردی یک دلال می شود؟ وقتی با ورود و خروج یک بازیکن به یک باشگاه خبر از شرط بندی میلیاردی می شنویم که آیا او قرارداد می بندد یا نه! چگونه می توانیم بابت برگزاری آن مسابقات خوشحال باشیم؟
وقتی دلال ها با در اختیار داشتن چند بازیکن در تیم های مختلف امکان رقم زدن نتایج مورد نظر دارند چگونه می توان از این فوتبال لذت ببریم؟ اینها همه پول اهالی فوتبال را بر می دارند و ما نباید از این امر خوشحال باشیم چون اسباب مضحکه آنها خواهیم شد. آنها نمی گویند چقدر ما مهربان هستیم!!!؟
این ساختار معیوب را به راحتی می توان تغییر داد و به نتیجه مورد نظر رسید. با حضور افراد با دانش و سالم می توان این فضا را متفاوت کرد. با افرادی که این شرایط را به وجود آورده اند، نمی توان به تحول برسیم. من یک دروازه بان نابغه می شناسم که برای حضور در یک تیم از او طلب دو میلیارد پول کرده اند! این کجای معادلات فوتبال در دنیا می گنجد؟ من حرف های خودم را می زنم. حال فوتبال ما خوب نیست. اگر کسی دلسوز فوتبال باشد، نمی تواند دلداری بی دلیل بدهد. امیدوارم این حرف ها به بهبود وضعیت فوتبال منجر شود و ثمربخش باشد.
رعایت حرمت ها و داشتن صداقت
*
حسین عبدی
لیگ برتر فوتبال ایران در حالی آغاز می شود که از هم اکنون نمی توان ارزیابی صحیحی از بخش فنی آن داشت. باید اجازه بدهیم تا چند هفته ای را پشت سر بگذاریم تا در این خصوص نظری کارشناسانه تر ارائه شود. از لحاظ شور و نشاط هم همواره این امر با مردم و به ویژه تیم های پرطرفدار همراه بوده است. این شور و نشاط بسیار ارزشمند است و ما باید آن را پاس بداریم و در مورد جذابیت بیشتر فوتبال کوشا باشیم تا خروجی لازم را بگیریم و به اهداف عالی خودمان برسیم. باید تنش ها را کم کنیم و به فوتبال آرامش بیشتری بدهیم تا علاقه مندی افزایش یابد.
متاسفانه به دلیل مشکلات موجود به نظر می رسد که ما در مسیر درست در این باره حرکت نمی کنیم. ناهنجاری های فوتبال ما متاسفانه بیشتر از هنجارهاست و این مشکلی است که باید برای حل آن برنامه کارساز داشته باشیم. این مشکل، اصل فوتبال ما را تحت الشعاع قرار می دهد و شرایط را سخت می کند. عمده مشکل در این باره به عدم ثبات در مدیریت ها و برنامه های نه چندان کارساز است که جوابگوی توقعات ما نیست.
یکی از اشکالات اصلی هم در بخش اقتصادی و منابع مالی است. به نظر می رسد این امر اولویت افرادی است که بدون توجه به مسایل اصلی تر دنبال درآمد بیشتر به هر شکل ممکن هستند. چنین روندی ضربه سختی به فرهنگ فوتبال زده و باعث دل نگرانی علاقه مندان شده است. با آنچه طی سالهای قبل شاهد بودیم در می یابیم که چنین شرایطی لطمات سختی به بخش فنی فوتبال ما زده و روز به روز شاهد نزول کیفیت هستیم. با چنین برآوردی می توان پیش بینی کرد که سال آینده هم نباید خیلی امیدوار به حل مشکلات و بهبود امور بود.
هر سال بدتر از سال قبل می شود. ما با مشاهده وضعیت تیم ها در آغاز فصل می توانیم حدس بزنیم چه اتفاقی رخ خواهد داد. امیدوارم که اشتباه کنم و چنین نباشد. عوامل درگیر در مسابقات هم در ایجاد آرامش می توانند به شدت نقش آفرین باشند. با احترام متقابل و رعایت اصول اخلاقی ما می توانیم محیط بهتری برای فوتبال داشته باشیم. رعایت حرمت ها که هر روز کم رنگ تر می شود و داشتن صداقت کاری حتما به روزهای بهتر فوتبال ما کمک می کند که باید آن را رعایت کنیم.
حداقل ها را فراهم کنند
*
قاسم حدادی فر
لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی پیچیده دوره ای جدید را آغاز خواهد کرد. بعد از این همه مدت متاسفانه ما هنوز در بخش سخت افزار و امکانات دچار مشکلات عدیده هستیم که نه تنها برطرف نمی شوند بلکه هر سال شکل بدتری پیدا می کنند. باشگاه ها همه دچار مشکل هستند و پرطرفدار و کم طرفدار هم ندارد. وقتی فوتبال ما در داشتن یک مورد ضروری و در عین حال ساده مثل" وی ای آر" با این شرایط روبروست می توان حدس زد که با چه پدیده ای مواجه هستیم. تنها باید امیدوار بود که مسئولان امر دست به دست دهند و با برطرف کردن این مشکلات شرایط بهتری برای لیگ رقم بزنند.
عمده مشکل موجود در تنش های فراوان در فوتبال شاید به همین تکنولوژی ربط داشته باشد که باید متولیان ورزش و حتی دولت کمک کنند تا مسیر ورود آن تسریع شود و شاهد آرامش بیشتر پیرامون لیگ برتر باشیم. در کنار آن باید بودجه لازم به فوتبال تزریق شود. ما شاهدیم که در کشورهای همسایه ما چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. فوتبال با سابقه و توانمند ما نباید از این کشورها عقب بماند. حذف تیم های بزرگ ما از لیگ آسیا واقعا برای کشورمان خوب نیست.
اگر در حد کارهای آنها بودجه نداریم باید حداقل ها را فراهم کنیم تا از فضای فوتبال برای ترغیب مردم به ورزش و سالمسازی اجتماع سود ببریم. شک نکنیم اگر زمینه های لازم ایجاد شود و ما امکانات اولیه را فراهم کنیم بخش اعظم تنش ها مرتفع می شوند و ما شاهد خروجی فنی بهتری هم خواهیم بود. وقتی تیمی و باشگاهی، مدیر یا مربی با کمبودهای شدید مواجه بودند ناخودآگاه هم شده درون میدان مسابقه ناراحتی خود را بروز می دهند و ما صحنه هایی را مشاهده می کنیم که زیبنده فوتبالمان نیست.
بدون تعارف تا ما شاهد ایجاد امکانات لازم نباشیم و از نظر ورزشگاه های "استاندارد" مهیا نباشیم راه به جایی نمی بریم. باید این ساختار سازی ها انجام شود تا عوامل پیرامونی بهانه ای برای ایجاد تنش نداشته باشند. همان گونه که گفتم ما " وی ای آر" نداریم و جوابگوی اعتراض نیستیم تا دامنه کشمکش ها افزایش یابد. این رفتارها در بین بازیکنان پایه هم نهادینه می شود و خطرناک است. با توجه به وضعیت موجود متاسفانه فکر می کنم وضعیت لیگ نسبت به سال قبل بدتر هم بشود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار