PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
یک بار برای همیشه !

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با ورزشکاران مدال آور و افتخارآفرین، بر این موضوع تاکید کردند که " ایران قوی، ورزش قوی می خواهد." تردیدی نیست که برای دستیابی به این هدف بزرگ - و البته شدنی - باید تمهیداتی اندیشید و لوازمی را فراهم آورد و از آنها در جهت تحقق هدف مطرح شده، استفاده بهینه کرد. یکی از مهمترین شرایط مقدماتی برای اینکه ورزش مستعد ما در مسیر قوی و قویتر شدن قرار بگیرد و ایران به کشوری " صاحب ورزش" در دنیا تبدیل شود، ایجاد محیط مناسب و زمینه مساعد و سلامت است که بتوان در آن کار سازنده و منتهی به هدف انجام داد. بدون تعارف ، در حال حاضر این محیط سالم و فضای مستعد برای کار اساسی و اقدام عملی ، در ورزش ما وجود ندارد و چون ندارد، از ابزار و امکانات موجود مادی و انسانی به درستی استفاده نمی شود و خیلی از آنها هدر می رود وعملا در زمان و مکان مناسب هزینه نمی شود. بدیهی است در این فرآیند، آنکه بیش از هرکسی از قبل ورزش منتفع می شود، جریانات فرصت طلب و رخنه کرده در ورزش هستند. شاید به همین دلیل باشد که رهبر انقلاب متعاقب مطرح کردن بحث " ورزش قوی برای ایران قوی"، بخشی از مهمترین وظایف مسئولان ورزش را به این شرح یادآور می شوند: " اتخاذ تدابیر درست و مراقبت " برای جلوگیری از بروز آفاتی نظیر" فساد اقتصادی" ، " تشکیل مافیای داخلی" و" مشکلات اخلاقی".

اهالی ورزش ، خاصه آنها که مسائل و مشکلات را پیگیری می کنند و صاحب تحلیل هستند، خوب می دانند که بر سر راه پیشرفت ورزش ایران موانعی وجود دارد که ایجاد کنندگان آن خارجی نیستند و از آن سوی مرزها نیامده اند ، بلکه کسانی هستند که به خاطر" منافع شخصی"، امکانات و سرنوشت ورزش را به بازی گرفته و مانع از سروسامان یافتن مطلوب و بایسته آن شده و می شوند. کسانی که گاه در لباس مدیر و مسئول به دنبال منافع شخصی و مشغولیت های اقتصادی و" بیزینس" و... هستند ، آنچه برایشان اهمیتی ندارد وظیفه و مسئولیتی است که در قبال ورزش دارند . همچنین باندهایی که " مافیایی" عمل می کنند و با توجه به نفوذی که اینجا و آنجا - خاصه در رسانه های مختلف - دارند، اجازه کار سازنده را به جریانات و افراد سالم نمی دهند و مانع از حل شدن قطعی مسائل و مشکلات ورزش می شوند. بالاخره افراد و جریاناتی که اخلاق و فرهنگ ورزش را به زشتکاری و فساد آلوده کرده و فریبکارانه و عوامفریبانه پشت سپری به نام " حرفه ای گری" و " ورزش حرفه ای" و... پنهان شده اند مانع از رواج و نهادینه شدن ارزش های اخلاقی و پهلوانی در ورزش می شوند ، ارزش هایی که برخلاف نظرات دروغین این جریانات در حرفه ای ترین سطح ورزش دنیا و پیشرفته ترین کشورهای صاحب ورزش جهان، با دقت قابل توجه و تحسین و قاطعیت بدون اغماض، سخت اعمال و اجرا می شود.

مسئولان ورزش ‌که بعد از مراسم ذکر شده، تاکید داشته و وعده داده اند که در پی انجام منویات و تحقق توصیه های رهبر انقلاب هستند، باید مبارزه با افراد و باندهای مخرب و مخل را در دستور کار خود قرار دهند ، جریاناتی که چون منافع نامشروع و جایگاه هایی را که به ناحق به دست آورده اند ، در خطر می بینند، مانع از حل شدن مشکلات کهنه و مسائل رسوب کرده در ورزش می شوند.

یکی از مطالبات رهبر انقلاب از مسئولان ورزش هم همین موضوع بود. ایشان ضمن برشمردن چند مشکل و مساله ، از مسئولان خواستند " یک بار برای همیشه " به این سئوالات پاسخ داده و به رفع مشکلات قدیمی مثل " نقش دولت در ورزش " ، " خصوصی سازی" ، " قراردادها " و " برنامه ریزی مبتنی بر اصول حرفه ای " اهتمام ورزند. ما بارها به سهم و وسع خود و بر اساس وظیفه به این مشکلات و بلاتکلیف ماندن و حل نشدن آنها که به گمان ما خیلی جاها اتفاقی هم نیست و کاملا عمدی است (چون حل نشدن این مسائل به نفع افراد و جریاناتی است)، پرداخته ایم و حل و مشخص کردن آنها را ضرورتی غیر قابل انکار در مسیر پیشرفت ورزش دانسته ایم . امیدواریم این بار و حالا که رهبر انقلاب نیز به صراحت به این مشکلات قدیمی و سوالات بی پاسخ مانده اشاره می کنند، مسئولان ورزش - به ویژه شخص وزیر محترم که به تازگی سکان هدایت ورزش را در دست گرفته - در این باره اهمال و کوتاهی نکنند و بدون محافظه کاری و مماشات ، با تدبیر و شجاعت و روحیه و شیوه جهادی، به جنگ این مشکلات و مسببان و موجدان آن بروند . تردید نکنیم که تنها از این طریق است که ایران قوی می تواند صاحب ورزش قوی بوده و دل یک ملت بزرگ از ورزش پیروز و افتخارآفرین خود، همواره شاد باشد ...

*سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها