PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
اقدام ماندگار رونالدو
پیش از شروع دیدار برگشت دو تیم پرسپولیس ایران و النصرعربستان در ریاض هنوز به دقیقه پنجم خود نرسیده بود که اتفاقی جالب درون محوطه جریمه نماینده ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا رخ داد. در اولین حمله تیم میزبان در پی برخورد کریستیانو رونالدو با سروش رفیعی ، داور چینی اعلام پنالتی کرد . در شرایطی که طبق معمول اعتراض و شادی اعضای دو تیم را شاهد بودیم رونالدو ، چهره سرشناس دنیای فوتبال با توجه به تصمیم اشتباه داور ، با اشاره انگشت از او خواست که پنالتی را مردود اعلام کند . موضوع آن قدر برای برخی از اهالی فوتبال ما غریبه بود که حتی گزارشگر بازی هم توجهی به آن نشان نداد! داور پس از بررسی صحنه های این برخورد از زوایای مختلف پنالتی را مردود و دیدار را با تساوی به جریان انداخت. این حادثه در نگاه اول امری عادی در فوتبال روز دنیا است . در فوتبال ما نیز گاه و بیگاه شاهد رقم خوردن چنین حوادثی بوده ایم. فراموش نکنیم حتی چندی پیش یک ایرانی ( امین متوسل زاده) برنده بازی جوانمردانه فیفا شد و افتخاری بزرگ برای کشورمان رقم زد. پرداختن به چنین اتفاقاتی و پررنگ کردن آن برای نسل جوان فوتبال مزیت های فراوانی دارد. فیفا نیز سالهاست شعار بازی جوانمردانه را با خود یدک می کشد تا به این ترتیب به آنچه بیش از نتیجه اولویت دارد توجه نشان دهد . در این باره پای صحبت کارشناسان فوتبال نشسته ایم تا هر کدام از دریچه ای به این حادثه و اثرات مثبت آن اشاره داشته باشند. این نظرات پیش روی شما عزیزان است .
طلایی ترین گل


رونالدو و " گل طلایی "
*
بهمن اسدی
دنیای فوتبال بسیاری از مردم جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است . این رشته پرتحرک و جذاب هر روز چشمان بسیاری را به دنبال خود دارد . پدیده ای چنین فراگیر از زوایای مختلف مورد توجه است . قطعا در این باره آنهایی که دلسوزتر و عمیق تر به ماجرا نظر دارند به مباحث فرهنگی و اخلاقی توجه ویژه ای دارند. این دیدگاه چنان جایگاهی یافته که شعار بازی جوانمردانه با پرچمی با همین نشان پیشاپیش همه بازی های رسمی در حرکت است.
برای پررنگ تر شدن این فرهنگ که بر زیبایی های فوتبال می افزاید همه اعضای این رشته ، از بازیکنان و مربیان گرفته تا تماشاگران همگی مسئولیت دارند . بدون شک در این باره وظیفه مهمی بر دوش چهره های صاحب نام این رشته است تا با عملکردی درست، الگویی برای جوانترها باشند. این توصیه ای است که بارها شنیده ایم. همه می دانیم که دنیای قهرمانی کوتاه است و با چشم برهم زدنی زمان آن به پایان می رسد. اگر جام ها و مدال ها فراموش شوند آنچه از یادها نمی رود اتفاقات خوب و رقم زدن حوادث زیباست که همیشه به آن اشاره می شود.
این حوادث و اتفاقات بر اساس روال حاکم بر فوتبال جهان رفته رفته پررنگ می شود و بزرگان این رشته با باور این که رعایت بازی جوانمردانه هم بر زیبایی فوتبال می افزاید و هم شرایطی دلپذیرتر پیش روی بازیکنان قرار می دهد ، آن را مسئولانه به اجرا می گذارند.
در کنار این باورعمیق، متولیان امر هم با جدیت در جهت رعایت اصول اخلاقی و بازی جوانمردانه قوانین سختگیرانه ای وضع کرده اند . به این ترتیب همه آنهایی که در این باره مسئولیت دارند هر کدام به نوعی به آن عمل می کنند تا روز به روز شاهد پیشرفت کیفی این رشته باشیم . بازی های بسیار حساس با کمترین میزان ممکن از اعتراض و درگیری در جریان است تا روزهای خوشی در فوتبال رقم بخورد.
حادثه ای که در بازی دو تیم پرسپولیس با النصر از سوی کریستیانو رونالدو در خصوص اعتراف به عدم خطای حریف رقم خورد ، یکی از آن صحنه هایی است که جذابیت را به فوتبال تزریق می کند ، اتفاقی که شاید بتوان به آن " گل طلایی " اطلاق کرد و مدت ها از آن سخن گفت . باید با پررنگ کردن این صحنه ها آن را به عنوان الگویی زنده پیش روی جوانان قرار داد تا با تکرار آن لذت بیشتری از این رشته ببریم.
به زیبایی های فوتبال هم بپردازیم
*
محمود حقیقیان
فوتبال مکانی برای نمایش توانایی های افراد است. این نمایش در زمینه توانایی های فنی و اخلاقی در زمین بروز می کند . در بخش اخلاقی ما با دو نگرش مواجه هستیم. برخی با انجام حرکات نه چندان زیبا درصدد مطرح کردن خود هستند. گروهی راهی سخت تر را طی می کنند و با رعایت اصول اخلاقی و انجام حرکت های خوب خود را نشان می دهند و ماندگار می شوند.
افرادی مثل رونالدو با سالها ریاضت و سختی در بالاترین درجه فنی فوتبال خود را مطرح می کنند. آنها در کنار اصول فنی با مباحث اخلاقی هم همراه هستند و هر حرکت آنها می تواند الگویی برای نسل جوان باشد. شادی پس از گل و آنچه در بازی النصر مقابل پرسپولیس رقم خورد از جمله اتفاقاتی است که تاثیر فراوانی بر طرفداران پرشمار او دارد.
ما در ورزش از این حرکت های اخلاقی زیاد دیده ایم . اتفاقی که جهان پهلوان تختی در مقابله با حریف آسیب دیده اش رقم زد شاید ماندگارتر از مدال ها و جام های او باشد . قطعا اثرات مثبت حرکت زیبای رونالدو با توجه به مقبولیت او بیش از دیگران است . او با این اقدام نشان داد که روح بازی جوانمردانه را باید در فوتبال گستراند تا جذابیت های آن را بیشتر کرد. بالاترین ارزش ، گوهر انسانیت است که باید آن را گسترش داد. متاسفانه رسانه های ما اغلب به اتفاقات بد نظر دارند که به نظرم درست نیست. باید به این گونه حوادث بیشتر پرداخت و به افراد اخلاقمدار توجه ویژه داشت تا این وجه کار را تبلیغ کنیم.
قابل تقدیر ، حتی به شکل نمایشی!
*
محمد نصرتی
در بازی برگشت دو تیم پرسپولیس و النصر شاهد اتفاقی شدیم که به نظرم در نگاه اول خیلی طبیعی بود. رونالدو به عنوان یک بازیکن مطرح می دانست که با بازبینی صحنه ، پنالتی اعلام شده به احتمال فراوان مردود خواهد شد. هوش سرشار او باعث شد تا از این لحظه بهترین بهره اخلاقی را ببرد و اعلام کند که پنالتی رخ نداده است.
در بدبینانه ترین حالت که این حرکت او را نمایشی بدانیم هم باید به آن کار احترام گذاشت و از آن تقدیر کرد. در بازی الهلال و نساجی هم دیدیم که پنالتی را مردود اعلام کردند. فوتبال پدیده ای است برای خوشحالی مردم و باید این وجه کار را همگی پررنگ کنیم. با رفتارهای زیبا در زمین فوتبال می توانیم همدلی ، مهربانی و علاقه مندی ها را افزایش دهیم. این پدیده امروزه بهترین سرگرمی مردم جهان شده است. برای افزایش این علاقه مندی نباید ما همه چیز را در برد و باخت جستجو کنیم.
معروف ترین فرد دنیا با حرکت خود می گوید که برد و باخت مهم است اما مهم تر از آن رعایت اصول اخلاقی و بازی جوانمردانه است . به نظرم هر کار خوبی ، حتی اگر آن را نمایشی فرض کنیم اتفاقی خوب است . اساسا باید کار خوب را به شکلی نمایش داد تا دیگران هم آن را الگوی خود قرار دهند. ما حتی در موضوع حضور رونالدو در ایران و دیدارش با برخی از طرفداران و اهدای پیراهن اتفاقات خوبی را شاهد بودیم که می تواند تاثیرات مثبتی برای فوتبال و خود این بازیکن داشته باشد.

فوتبال جوانمردانه، روحت شاد

*کیوان طباطبایی

در بررسی صحنه جوانمردانه بازی النصر و پرسپولیس با ایفای نقش رونالدو باید نوشت که حرکات جوانمردانه در سراسر جهان برخلاف فوتبال ما طی سالهای اخیر منحصر به شعار نبوده است. علاوه بر آن شاهد بوده ایم که جهان فوتبال ، بازی جوانمردانه را راه چاره ای برای سلامت نگه داشتن این رشته مهیج می داند. عملی کردن شعارهای مربوط به بازی جوانمردانه به فوتبالی عاری از رفتارهای ناپسند در میدان مسابقه منتج می شود و از طرفی به پویایی و اخلاقمداری در فوتبال کمک شایانی می کند. فوتبال جوانمردانه تنها عبارت مشخصی است که تاکید می ورزد فوتبال به سمت و سوی رقابت سالم هدایت شود. جالب اینجاست که فوتبال ما در دهه های گذشته با توجه به حضور مربیانی با لقب " معلم اخلاق " بر رقابت سالم و احترام به حریف و تصمیمات قاضی میدان تاکید داشت . گرچه فوتبال ایران در زمینه اخلاقمداری در سراشیبی سقوط بسر می برد و باید درباره فوتبال جوانمردانه از عبارت «روحت شاد» استفاده کرد ، ولیکن آنچه امروز به عنوان حرکات اخلاقمدارانه و جوانمردانه در فوتبال جهان مشاهده می کنیم روزگاری جزیی از فوتبال مان در مسابقات داخلی و خارجی بود ، به طوری که صفات پسندیده ورزشی در وجود اغلب بازیکنان نهادینه شده بود. نمونه بارزش خاطراتی است که از زنده یاد پرویز دهداری ، سرمربی پیشین تیم ملی بر جای مانده است. دهداری را در درجه نخست به عنوان " معلم اخلاق " می شناختند و بدون شک او از نظر درک و شناخت فوتبال از دنیای خود جلوتر بود. دهداری به بازیکنان تیم ملی تاکید می کرد که اگر روی بازیکن حریف خطا کردید باید او را از زمین بلند کرده و از او عذرخواهی کنید. معلم اخلاق فوتبال ایران تاکید می کرد که فوتبال نباید سبب تحقیر کسی شود و بازیکنانش را موظف می کرد که در پایان مسابقه با بازیکنان حریف دست بدهند ، مورد مهمی که هم اکنون از جانب فیفا در پایان بازی های رسمی لحاظ می شود .

فقط «تمارض» را یاد نگیریم ...
*دکتر محمد (شهریار) شفائی

«کریس رونالدو» از نامهای بزرگ و ماندگار تاریخ فوتبال جهان است. این را حتی کسانی هم که او را دوست ندارند اعتراف می کنند. این بازیکن بزرگ، از بین سه انتخاب کوچ به تیم های درجه دوی اروپایی ، بسنده کردن به درآمد کمتر و یا کوچ از اروپا و قراردادهای چرب تر، دومی را انتخاب کرد اما برخلاف رقیب دیرینش «مسی» ، به جای آمریکا، راه آسیا را در پیش گرفت و در لیگ عربستان به بازی پرداخت.حضور این بازیکنان در فوتبال آسیا می تواند علاوه بر خود عربستان، موجب ارتقای فوتبال همه کشورهای قاره شود ، به شرط اینکه بخواهند!این ارتقا فقط شامل مسائل فنی نیست، که چنین بازیکنانی قطعا در اوج به اینجا نمی آیند. اینکه یاد بگیریم زندگی «حرفه ای» واقعی چیست که باعث می شود بدون نیاز به «دوپینگ» جانکاه، تا آستانه 40 سالگی فوتبال بازی کرد. اینکه چگونه باید به سطح پایین فوتبالی که در آن به خدمت گرفته شدی احترام بگذاری. اینکه...ما خیلی تلاش کردیم به واسطه مهار پنالتی او توسط دروازه بان ملی پوش مان، جامه زرین برای هموطن مان بدوزیم. کار به جایی رسید که دروازه بان ملی پوش مان پیش از بازی با تیم النصر، باز هم کری خوانی کرد که :«کریس تا به من گل نزند خود را بازنشسته نخواهد کرد!»(نقل به مضمون)

رونالدو اگر بازیکن حرفه ای نبود، قطعا پاسخ کری خوانی او را می داد و در طول بازی هم تلاش می کرد هر جور شده به او گل بزند ... «هر جور» شده ...

در دقایق ابتدایی بازی، چنین فرصتی برای رونالدو مهیا می شود و داور برخورد او با مدافع پرسپولیس را پنالتی تشخیص می دهد. در صحنه ای که حتی «وی ای آر» هم احتمال اشتباه داشت...

اما قبل از اینکه " وی ای آر " به کار آید، خود او به سمت داور می رود و تاکید می کند که پنالتی رخ نداده است.

خوب است در فوتبالی که حتی برخی از مربیان قسمتی از زمان تمرین خود را به نحوه دایوینگ و گول زدن داور اختصاص می دهند، سرشان را بچرخانند و پشت سرشان را هم نگاه کنند. شاید چیزی برای یاد گرفتن باشد...

یاد کردن از حرکت متوسل زاده
امین متوسلزاده ، بازیکن تیم فوتبال مقاومت سپاسی شیراز در میان نامزدهایی از کشورهای دیگر، جایزه نفر نخستبازی جوانمردانه درسال 2010 جهان را بهخود اختصاص داد . این جایزه که به نام "پیر دو کوبرتن" شهرت دارد، همهساله به ورزشکارانی اهدا میشود که بارزترین حرکت جوانمردانه را انجام داده باشند.
در این مراسم ژاک روگ، رئیس وقت کمیته بینالمللی المپیک با تقدیر از رفتار جوانمردانه امین متوسلزاده جایزه " پیر دو کوبرتن" را به این مهاجم اهدا کرد . متوسلزاده در این مراسم گفت: در فرهنگ ورزشی ایران رفتار جوانمردانه از گل زدن، برنده شدن یا مدال گرفتن مهمتر است.
امین متوسل زاده در مسابقه تیمش مقابل استیل آذین، در شرایطی که در موقعیت گلزنی قرار گرفته بود، به دلیل مصدومیت دروازه بان حریف توپ را به بیرون از دروازه فرستاد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها