PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۳۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
فوتبال ضد اخلاق، عدمش به ز وجود!
آیا مردم ، بدهکار خلافکاران هستند؟!

*روایت تاریخی
لطفا روایت تاریخی و معتبر زیر را خوانندگان محترم - خاصه مدیران محترم ورزش - حوصله کنند و بخوانند تا معلوم شود که مدیریت علوی یعنی چه و چطور؟ تا معلوم شود ما چه می گوییم و مدیران ما چه می کنند و علی(ع) چه می گفت و چه می کرد ؟ بلکه فکری به حال خود کنیم:
در دوران خلافت امیر مومنان علی(ع) ، " ابن هّرمّه ، ناظر بازار اهواز بود. خیانتی کرد و علی(ع) از آن خیانت آگاه شد. به رفاعه بن شداد بجلی- فرماندار خود در اهواز- چنین نوشت : " هنگامی که نامه مرا خواندی، ابن هرمه را از نظارت بازار برکنار دار و او را به مردم معرفی کن و به زندانش افکن و رسوایش ساز و به همه بخش های تابع" اهواز" بنویس که من اینگونه عقوبتی شدید، برای او معین کرده ام. مبادا در مجازات او غفلت یا کوتاهی کنی که نزد خداوند خوار می شوی [ علی ( ع ) می فرماید که  اگر کسی به ویژه مسئولان در مجازات متخلفان - خاصه در امور مربوط به مردم - کوتاهی کند، در پیشگاه عدل الهی خوار می شود] و من به زشت ترین صورت ممکن تو را از کار برکنار می کنم - و خدا آن روز را نیاورد- و چون روز جمعه رسید، او را از زندان درآور و 35  تازیانه بزن و در بازارها بگردان و هر کسی گواهی آورد که ابن هرمه چیزی از او ستانده است، او را با گواه خود قسم ده و مبلغ مورد شهادت را از مال ابن هرمه بردار و به طلبکار بده. دوباره ابن هرمه را خوار و سرافکنده و بی آبرو ، به زندان برگردان و پاهایش را در بند بگذار و تنها برای نماز باز کن . فقط اگر کسی برایش خوراک یا نوشابه یا پوشاک یا زیرانداز آورد ، به او برسان و مگذار ملاقاتی داشته باشد که راه پاسخگویی را به او نشان  بدهد و به آزاد شدن از زندان امیدوارش سازد و اگر دانستی که کسی چیزی( قدری) به او آموخته است که به مسلمانی زیانی می رساند، او را نیز تازیانه بزن و به زندان انداز تا توبه کند. شب ها زندانیان را به فضای باز بیاور تا تفریح کنند ، جز ابن هرمه! مگر بترسی که بمیرد، در این صورت او را نیز با دیگران به حیاط بیاور و اگر دیدی هنوز طاقت تازیانه خوردن دارد، پس از 30 روز، 35 تازیانه دیگر به او بزن، پس از 35 تازیانه اول.
و برای من بنویس که درباره بازار و نظارت بر آن و پایان دادن به هر گونه خیانتی به مردم چه کردی و پس از این خائن ، چه کسی را برای نظارت برگزیدی . در ضمن حقوق ابن هرمه خائن را قطع کن ..."( الحیات ، جلد ششم، ص 615 و 616)
*مدیران متخلف
این روایت ، سیره و روش علی بن ابیطالب(ع) در برخورد با مسئولان خائن و مدیران متخلف را به صراحت نشان می دهد. علی(ع) در زمان خلافت چهار سال و خرده ای خود تمام هم و غمش اجرای قانون و حاکمیت عدالت بود و در این راه  و برای خشکاندن ریشه قلدری و دزدی و قانون شکنی و حق مردم خوری، با قاطعیت و شجاعت تمام رفتار می کرد و با دیارالبشری تعارف نداشت.
*لغو تا اطلاع ثانوی
چند روز پیش خبری از فوتبال ترکیه توجه خیلی از علاقه مندان به ورزش را به خود جلب کرد.  خلاصه خبر این بود که در جریان یکی از مسابقات فوتبال لیگ ترکیه ، بازیکنی داور را مورد ضرب و شتم قرار می دهد و...‌ متعاقب این اتفاق شخص رئیس فدراسیون فوتبال ترکیه وارد عمل می شود و سراغ مدیر باشگاهی که بازیکنش دچار آن تخلف شده می رود و گریبان او را می گیرد و احضارش می کند  و توبیخش می کند و... بعد هم دستور لغو کلیه مسابقات لیگ را تا اطلاع ثانوی صادر می کند و...
*وضعیت نابسامان اخلاقی
الان سال هاست - و خاصه در دو سه ماهه اخیر – که خیرخواهان و دلسوزان و بسیاری از رسانه ها و کارشناسان درباره وضعیت نابسامان اخلاقی و فرهنگی ورزش - و بالاخص فوتبال کشورمان - هشدار داده و از وضعیت اسفبار و ضد اخلاقی که در فوتبال سنین پایه حاکم است، خبر می دهند و تقریبا هفته ای نیست که خبری از چاقوکشی و قداره بندی و عربده کشی و درگیری و زدوخورد و کتک خوردن و فحش شنیدن و بالاخره فرار کردن داوران و... نباشد  و فیلمی از این صحنه های زشت و ضد ورزشی وغیر اخلاقی در فضای مجازی منتشر نشود.
*حرف بی عمل و تهدیدات آبکی
تازه این اتفاقاتی است که به شکل علنی و جلوی چشم تماشاگران و والدین و ناظران بازی و اصحاب رسانه می افتد . در پس پرده و دور از چشم دیگران چه فجایع اخلاقی و کجروی های فرهنگی و... اتفاق می افتد، بماند ! این اتفاقات به یک بازی و دو بازی و به یک ورزشگاه و یک شهر هم منحصر نمی شود و تقریبا حالت عمومی و سراسری پیدا کرده است. سوال این است که مسئولان ریز و درشت فوتبال که برای رسیدن به مناصب و پست های جایگاه های مدیریتی سرودست می شکنند و تقریبا به هر وسیله و ترفندی برای کنار زدن رقیبان دست می زنند، درباره این اتفاقات اسفبار و این هنجارشکنی های قلدرمآبانه و علنی تاکنون جز حرف بی عمل زدن و حداکثر تهدیدات آبکی کردن، چه کارعملی و قاطعانه ای انجام داده اند؟!
*پرونده مدرسه فوتبال مشهد
 سوال می کنیم که پس از گذشت نزدیک به دو سال ، پرونده مدرسه فوتبال مشهد به کجا انجامید؟! بالاخره ماجرا چه بود؟  متخلفان و منحرفان چه کسانی بودند؟ چرا برای مردم توضیح نمی دهید ؟ ظاهرا این مردم نه تنها از نظر برخی از مسئولان قلابی و نالایق، نامحرم قلمداد می شوند بلکه یک چیزی هم به خلافکاران و مفسدان و دزدها و خطاکاران و... بدهکار هستند ! این چه اصرار و کار غلطی است که عده ای به نام مدیر و مسئول می خواهند روی خطاها و کجروی ها و دزدی ها و اختلاس ها و مفسده ها ماله بکشند؟! این درد بی درمان از کجا و با چه انگیزه و دلیل عقلی و شرعی و... به جان این ملک و ملت – و از جمله ورزش آن - افتاده است ؟
*سنت الهی قانون تاریخ
آقایانی که ادعای مدیریت اسلامی دارید ! این سنت الهی و قانون تاریخ است که قرآن کریم در آیات مختلف درباره آن تصریح کرده و هشدار داده که " در هیچ کجا وهیچ زمان و در هیچ عرصه ای کار با مفسده انگیزی و مماشات با مفسدین و متخلفان و با قانون شکنی وعدالت ستیزی پیش نمی رود. " این قانون تاریخ و سنت خدایی را خیلی جاها که مدیران آن ادعاهای شما را هم ندارند به حکم تجربه و آزمایش دریافته اند و به آن عمل و نتایج مثبت آن را هم مشاهده کرده اند. همین دوسه ماه پیش دیدیم و شنیدیم که مسئولان ورزش اسپانیا با رئیس متخلف فدراسیون فوتبال این کشور در همان شب قهرمانی تیم بانوان چه کردند و چگونه حکم اخراج و " باطل شد" را به صورت او کوبیدند و خبرش را رسانه ای و در سطح جهان منتشر کردند.
آقایان مدیر پرمدعا !  کافی است دیگر دست بردارید از حرف زدن و تکرار سخنان  کلیشه ای و لوث و لوس شده. برای سروسامان دادن به وضع ورزش و پایان بخشیدن به گردنکشی ها و زیاده خواهی ها و قانون شکنی ها و  قداره کشی ها و طلبکاری ها، با شجاعت و قدرت به قانون عمل کنید. ورزش بدون اخلاق و انسانیت، ورزشی که در آن ، همه ارزش های انسانی در پای " بردن " و " قهرمانی " قربانی و له می شوند، نبودنش بهتر از بودنش است... این را رئیس فدراسیون فوتبال ترکیه فهمیده و خوب است که شما هم بالاخره متوجه شوید!
*خبر خوشحال کننده
دبیر فدراسیون فوتبال گفته است که برای همه گروه های سنی و رده های ملی از مربیان  داخلی استفاده خواهیم کرد ، خبری خوشحال کننده که حتما آن کسانی را که به ظرفیت های غنی و قابلیت های وسیع ورزش و فوتبال  ایران آگاه هستند، امیدوار و خشنود می کند. امیدواریم اولا این فکر به عمل هم تبدیل شود، هرچند که همین الان هم خوشبختانه در حال اجراست و تیم های رده ملی فوتبال ما - از نوجوانان تا تیم ملی - از مربیان داخلی استفاده می کنند. ثانیا در این باره حساب شده و مدبرانه عمل  شود. به گواه آرشیو ، این مجله همواره حامی و طرفدار " مربی وطنی" بوده و در حد توان از آنها مقابل اجحاف و بی انصافی و حتی تحقیری که از سوی گروه های سوداگر و دلال مسلک  و بعضی عناصر و افراد از مرحله پرت - که امروز بعضا پست هایی در فدراسیون دارند - صورت گرفته ، حمایت می کند.
*مهمتر از مربی وطنی
اما آنچه که برای ما و دارنده هر عقل سلیمی ارجح و مهمتر است، مصلحت ورزش کشور و حضور قدرتمندانه آن در عرصه های بین المللی است. بنابراین برای رسیدن به این هدف باید مسئولان امر " بهترین و کارآمدترین " تصمیمات را اتخاذ کنند. تعصب و دغدغه ما باید تیم ملی باشد، نه افراد و قومیت ها. اگر بتوان با مربیان وطنی یک تیم ملی قوی و آبرومند داشت ، فبهاالمراد . چرا آنچه خود داریم ز بیگانه  تمنا کرده و سبیل و پورسانت مشتی دلال را چرب کنیم؟ اما اگر در یک ارزیابی فنی و سنجش کارشناسانه به این نتیجه رسیدیم که مثلا در فلان رشته یا فلان رده فعلا به مصلحت تیم ملی است که از مربیان مجرب و کاربلد خارجی استفاده کنیم، باید همین کار را انجام دهیم.
*این ور و آن ور بام
در واقع همانطور که گفته شد دغدغه و هدف اصلی و بزرگ ما باید مصلحت ورزش و قدرت تیم ملی و حضور هرچه آبرومندانه تر و قوی تر در میادین خارجی و مصاف های بین المللی باشد . برای این کار اگر درست و اصولی عمل نکنیم ، علی رغم نیت خیری هم که داشته باشیم یا از این طرف بام می افتیم یا از آن طرف بام. بنابراین برای اینکه کارها درست پبش برود و اهداف ملی تحقق پیدا کند، باید بیش از هرچیز عقل را به کار بست و برای اتخاذ تصمیم نهایی از نظر و مشورت کارشناسان واقعی و تجربیات استخوان خرد کرده های خیرخواه و دلسوز استفاده کرد ، نه چنانکه متاسفانه تاکنون خیلی اتفاق افتاده ،  از باندها وعناصر پیشانی سفید دلالی و...!
*سرمایه سوزی نکنیم
نکته دیگری که در این بحث باید مورد توجه قرار گیرد این است که در استفاده از مربیان داخلی هم دقت لازم را داشته باشیم و به موقع و بجا عمل کنیم ، به طوری که به اصطلاح به نقض غرض و" سرمایه سوزی" منجر نشود. ما متاسفانه چون خیلی وقت ها - نه فقط در فوتبال - احساسی و هیجانی عمل کرده و اصل " به موقع و بجا" را رعایت نکرده ایم ، بی موقع و بیجا ، افراد مستعد و توانایی را در امور و مسئولیت هایی گمارده و تیم های ملی خود را به آنها سپرده ایم و لاجرم تیم ها که نتیجه نگرفته اند ، هیچ ، آن افراد مستعد و با انگیزه  را هم - که می توانستند پس از باتجربه تر  و پخته تر شدن در موقع مناسب تر به کار گرفته شوند - " سوزانده " و سرخورده و نومید از میدان به در کرده ایم ...

*سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها