PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۸۴۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
زبان سرخ/ بلد نیستید ولی کاش بلد بودید که بگویید بلد نیستیم
«کاپیتولاسیون» به سبک فدراسیون بسکتبال !

وقتی ناکارآمدی و ورشکستگی را به فدراسیون بسکتبال الصاق می کنیم یعنی این که در همه حوزه ها ، ابتدایی ترین مسائل به یک بحران جدی تبدیل می شود . کدام عقل سلیم می گوید که با یک مربی درجه چندم جهانی که بسان یک «کارپوز» دربسته است ، قرارداد ببندی و همین طورعشقی و الابختکی تا اردیبهشت 1403 کشش بدهی و هزاران دلار بی زبان را - آن هم نه از جیب خودت ، بلکه از کیسه این مردم بدبخت - پیشکش کنی ؟! ما که می دانستیم ( وبارها هشدار جدی دادیم) اما اگر جوانک فدراسیون واقف نبود که دمیر ، چه دماری از بسکتبال ایران درمی آورد ، حداقل می توانست نگاهی به تقویم مسابقات تیم ملی بیندازد تا مجبور نباشد بعد از بازیهای آسیایی هانگژو (به بهانه دو بازی آسان برای انتخابی آسیا کاپ ۲۰۲۵ با قطر و هند) 5 ماه اضافه تر با او قرارداد ببندد و...

مگر یک سال و نیم پیش نگفته بود :« اینکه در کادر فنی تیم ملی تغییرات ایجاد کردم به این دلیل بود که می‌خواستم فردی سکان هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد که درگیر لیگ و مسائل آن نباشد تا به نوعی تنش‌ها را از تیم ملی دور کنم و از قبل هم نظرم این بود که از مربی خارجی یا مربی ای که در ایران شاغل نباشد استفاده کنم » ؟!

حالا سرپرست دبیری در مورد اینکه هاکان دمیر چطور با وجود قرارداد با ایران هدایت تیم باشگاهی مانیسای ترکیه را هم پذیرفته است، با ماله کشی می گوید : «در قرارداد دمیر یک بند وجود دارد که می‌تواند با تیم‌های خارج از ایران قرارداد امضا کند». او در واکنش به این موضوع که رئیس جوان فدراسیون در مصاحبه‌های خود اعلام کرده بود مخالف حضور سرمربی تیم ملی در باشگاه‌ها است، اظهار کرده است :«هدف صحبت‌های ایشان باشگاه‌های داخلی بودند !»

این گونه حقوق و امتیازات که به اتباع خارجی در یک کشور داده می‌شود، در واقع یک امتیاز استعماری یا همان کاپیتولاسیون است. مگر هاکان دمیر چه گلی به سر بسکتبال ایران زده که باید هم از توبره بخورد و هم از آخور ؟! می دانید با این پولی که مربی ترکیه ای مثل بیمه بیکاری از بسکتبال ایران به جیب زد، می شد چندین «استعدادیاب »، «ترینر» و «مدرس» مطرح دنیا - که برخی از آن ها بیخ گوشمان در کشورهای حوزه خلیج فارس مشغول هستند – را برای هفته ها به ایران آورد تا مربیان کشورمان را آموزش داده و یک ریل گذاری نوین انجام دهند ؟! می دانید با مدیریت هزینه ها می شد چه گام های موثری برای بهسازی زیرساخت های بسکتبال و کمک به هیات های استانی برداشت ؟ می دانید ...؟

خود بزرگ بینی ، سرسری گرفتن ، اهمیت ندادن ، قومیت گرایی ، نادیده گرفتن گوهر زمان ، مهره سوزی ، پرسه زدن در دایره بلاهت ، چنگ زدن به ریسمان سیاسیون و متوسل شدن به اهرم فشار بی خاصیت ها ، عجب سرنوشتی برایتان ساخته است ! بلد نیستید ولی کاش بلد بودید که بگویید بلد نیستیم!

پی نوشت : شخصی مهمانی را در زیر خانه خوابانید. نیمه شب صدای خنده وی را در بالاخانه شنید .پرسید که در آنجا چه می کنی؟ گفت: در خواب غلتیده ام. گفت: مردم از بالا به پایین می غلتند ، تو از پایین به بالا غلتی؟ گفت: من هم به همین می خندم.

*کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار