PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۴۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
من همان دروازه بان هستم، اگر بهتر نشده باشم
مراسم اهدای جوایز The Best سال 2023 (برترین های فوتبال از نگاه فیفا) روز 15 ژانویه در لندن برگزار خواهد شد. تیبو کورتوای بلژیکی نامزد عنوان برترین دروازه بان فوتبال مردان در خصوص بازگشت از مصدومیت، افتخار حضور در جمع سه نفر برتر پست دروازه بانی و نفراتی که سکو را با آنها شریک خواهد شد، با FIFA به گفت وگو نشسته است. " وقتی مصدوم می شوید، مردم فراموشتان می کنند، این موضوع طبیعی است." این جمله ای است که تیبو کورتوا ، دروازه بان باشگاه رئال مادرید و تیم ملی بلژیک می گوید. تنها مسئله این است که نمی توان یکی از سرشناس ترین دروازه بان های سال های اخیر فوتبال دنیا را به این راحتی فراموش کرد. در دوران حضورش در خنک، اتلتیکو مادرید، چلسی و رئال مادرید، هر آنچه را که امکان داشته تصاحب کرده است. قهرمانی در لیگ، جام حذفی، لیگ اروپا در فصل 2012-2011 به همراه اتلتیکو، لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2022-2021 و دو جام باشگاه های جهان همراه با رئال. کورتوا با چنین دستاوردی، فراموش شدنی نیست؛ حتی با وجود مصدومیت شدید و پارگی رباط صلیبی قدامی زانوی چپ که در ماه آگوست گذشته دچارش شد. دروازه بانی با 102 بازی ملی، پایان خوشی را در فصل 2023-2022 تجربه کرد؛ وی به "لاس مرنگس" (لقب رئال به معنی نوعی رقص در آمریکای جنوبی و همچنین نوعی نوشیدنی مخلوط با شیر) کمک کرد تا قهرمانی جام حذفی اسپانیا (کوپا دل ری) را به دست آورد و مهارهای تماشایی او در مراحل حذفی لیگ قهرمانان هم، چشم نواز بود. کورتوا که در شهر "بری" در شمال "لیژ" بزرگ شده است، اشاره کرد که اکنون در مسیر بهبودی و بازگشت به میادین قرار دارد. اگر چه وی پس از مدتها، تمرین در زمین چمن را آغاز کرد ولی هنوز فاصله بسیاری با حضور در مسابقات رسمی دارد. به هر روی، همین موضوع هم برای او و هواداران رئال مادرید دلگرم کننده است. وی در پیامی در این خصوص عنوان کرد: " انرژی پوشیدن کفش ها و پا گذاشتن به زمین چمن، وصف ناشدنی است." با این وجود فعلا نمی توان در مورد حضور این دروازه بان در جام ملتهای 2024 اظهار نظر قطعی کرد.
کورتوا :  مصدوم که می شوید، فراموشتان می کنند

*در سال 2018 جایزه The Best را به عنوان بهترین دروازه بان دنیا به دست آوردی و در سال 2022 در رده دوم قرار گرفتی. این جایزه برایت خاص است؟
تیبو کورتوا: البته که همین طور است. The Best عملکرد بازیکنان را تا انتهای ماه آگوست مدنظر قرار می دهد و من در اواسط همان ماه آسیب دیدم. پس فکر می کردم با توجه به دستاوردهایم، انتخاب خواهم شد. به دست آوردن این عنوان و نشان، بسیار لذت بخش است چرا که متوجه می شوید بازیکنان و مربیان در هنگام رای دادن به فکرتان بوده اند و این حس خیلی خوبی است. آنها دیدند که من سال خوبی را پشت سر گذاشتم علی رغم اینکه در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا حذف شدیم. حتما همه مهارهای مرا در بازیهای یک چهارم نهایی و نیمه نهایی مقابل چلسی و منچسترسیتی به خاطر داشتند. حتی بازیهایم در لالیگا و جام حذفی را هم از قلم نینداخته اند.
وقتی مصدوم می شوید، مردم فراموشتان می کنند، این موضوع طبیعی است. اما آنها به من رای داده اند و این یعنی به من فکر می کنند. پس احساس افتخار می کنم. دیگر چه؛ این موضوع باعث می شود که به بازگشتی پر قدرت بیندیشم تا نشان دهم که من همان دروازه بان هستم، اگر بهتر نشده باشم (خنده).
*یاسین بونوی مراکشی و ادرسون برزیلی دو رقیب تو در کسب این عنوان هستند. در مورد آنها چه صحبتی داری؟
یاسین را خوب می شناسم. در مراسم ازدواجم حضور داشت. مدتهاست که دوستان خوبی هستیم. در اتلتیکو همبازی بودیم. دروازه بان بزرگی است و یکی از دلایل عملکرد خیره کننده مراکش در جام جهانی قطر 2022 محسوب می شود. لیگ اروپا را با سویا تصاحب کرد و در لالیگا هم فوق العاده ظاهر شد و سویا را به یکی از بخت های قهرمانی تبدیل کرد. او شایسته کسب این عنوان است.
حضور ادرسون در این فهرست هم تعجب آور نیست. سه گانه لیگ قهرمانان، لیگ برتر انگلستان و جام حذفی این کشور را با منچسترسیتی به دست آورد. او دروازه بانی خارق العاده و مدرن است. هر دوتای آنها شایستگی کسب عنوان بهترین دروازه بان را دارند.
*منظورت از دروازه بان مدرن چیست؟
خودشان را به مهار شوت بازیکنان حریف، راضی نکرده اند. بازی سازی می کنند که بسیار مهم است. پاس هایی می دهند که منجر به ایجاد فضا می شود و مدافعان را به خوبی پوشش می دهند. کاملا متفاوت از کاری است که دروازه بان ها 20 سال پیش انجام می دادند. آنها به ندرت از این کارها می کردند.
*در مورد سه نامزد بهترین بازیکن سال 2023 (لیونل مسی، ارلینگ هالند و کیلین امباپه) چه نظری داری؟
بازی برابر آنها معرکه است. مثلا در لیگ قهرمانان توانستم جلوی گلزنی هالند را بگیرم ولی هم تیمی هایش جبران کردند. امباپه و مسی هم بازیکنان بی نظیری هستند. البته معتقدم که هالند شایستگی کسب این عنوان را دارد. او سه جام معتبر به دست آورد و گل های بسیاری به ثمر رساند. این نظر من است. دو نفر دیگر هم گل های زیادی زده اند. پس باید منتظر بمانیم.
*بهترین بازیکنان هم تیمی و رقیبت چه کسانی بودند؟
آنقدر خوش شانس بوده ام که با جمعی از بهترین های فوتبال دنیا بازی کنم و نمی توانم فقط از یک نفر اسم ببرم. به عنوان رقیب هم بازی مقابل کریستیانو رونالدو، مسی، هالند، امباپه و خیلی های دیگر. اسامی بسیاری را می توانم بگویم ولی این به من مربوط نیست. فقط می توانم بگویم شانس بازی مقابل برخی از بزرگترین بازیکنان فوتبال دنیا را داشته ام که خودش خیلی خاص است.
*ایدن ازار، یکی از بهترین بازیکنانی که موقعیت بازی با او را داشته ای، اکتبر گذشته بازنشسته شد. نظرت را در موردش بگو.
ایدن بازیکن بزرگی بود که همانندش کم وجود داشت. در رئال مادرید شانس، همراهی اش نکرد. انتقالی رویایی برایش بود ولی آن همه مصدومیت پیش آمد. بازی های او در چلسی را نمی توانید فراموش کنید. آن موقع یکی از بهترین های دنیا بود. ناراحت کننده است که بازنشسته شده است.
*به همراه او در سه جام جهانی حضور داشته ای. از اولین دوره در برزیل  چه به خاطر داری؟
خیلی خاص بود. اولین جام جهانی بلژیک پس از 12 سال. اول و مهمتر از همه اینکه می خواستیم از گروه خود صعود کنیم. بعدش چشم انتظار حریف احتمالی خود در مرحله حذفی باشیم. بازی یک چهارم نهایی با آرژانتین، سخت بود ]بلژیک با یک گل شکست خورد[. بازی پیچیده ای بود که می توانستیم پیروز از میدان خارج شویم ولی فوتبال همین است.
*جام 2018 روسیه چطور که " شیاطین سرخ "  سوم شدند؟
از همه رقابت ها خاص تر بود. تا آنجا که به نسل ما مربوط می شود، همه بازیکنان در بهترین وضعیت خود بودند. سوم شدن خیلی مهم بود ولی ما برای قهرمانی رفته بودیم. در هر ورزش دیگری اگر در مسابقات جهانی مدال برنز به دست آورید، خوشحال خواهید بود اما در فوتبال اوضاع کمی متفاوت است. من هم راضی بودم. بازی با برزیل یکی از بهترین بازی های دوران فوتبال من بود.
بعد با یک گل به فرانسه باختیم. خیلی ناراحت کننده بود چون موقعیت چندانی در این مسابقه دشوار نصیب طرفین نشد. می دانستیم از آن بازی هاست که هر تیمی اول گل بزند، برنده است اما باز هم می گویم، فوتبال همین است. حضور در آن مسابقات و آنچه به عنوان تجربه کسب کردیم و برای کشورمان به دست آوردیم، عالی بود.
*اوضاع در قطر 2022 سخت تر شد و در همان مرحله گروهی حذف شدید.
به میزان قابل ملاحظه ای، شرایط در قطر دشوارتر بود. ایدن خیلی برای رئال مادرید بازی نکرده بود و روملو لوکاکو مصدوم بود. او فقط در بازی آخر به میدان آمد. مطمئن نیستم که کوین دی بروینه از مصدومیت بازگشت یا نه. به هر حال، در مصاف با مراکش در بهترین شرایط نبودیم ]شکست 2-0 [ و اوضاع مقابل کرواسی هم به همین شکل بود ]تساوی 0-0[. شایسته پیروزی در آن بازی بودیم ولی توپ های ما گل نمی شد.
*آینده فوتبال بلژیک را چطور می بینی، به خصوص در رقابتهای جام جهانی 2026 ؟
چند بازیکن جوان داریم که خیلی سریع رشد می کنند اما گاهی اوقات باید چند سالی منتظر بمانید تا همه شکوفا شوند. فکر می کنم جرمی دوکو می تواند بسیار پیشرفت کند. تا دو سال پیش چیزی از او نشنیده بودید و حالا در منچسترسیتی بازی می کند و نشان می دهد که در بالاترین سطح، چه کاری می تواند انجام دهد. بازیکنان جوانی نظیر او داریم که قوی هستند، پس باید منتظر باشیم. گفتن اینکه تا کجا می توانند پیشرفت کنند، دشوار است. این فوتبال است و همیشه غافلگیری هایی را به همراه دارد.
*دو قهرمانی جام باشگاه های جهان در سال های 2018 و 2022 داری. از خاطراتت در آن مسابقات بگو.
قهرمانی در جام باشگاه های جهان همیشه خاطره انگیز است. سال گذشته بهتر هم بود، چون قهرمان لیگ قهرمانان شدم و بدین صورت به مسابقات پا گذاشتم. مدال این مسابقات را دارم، پس حتی اگر به دلیل مصدومیت در این رقابت ها بازی نمی کردم، همچنان در ذهن من حک شده بود. در سال 2018 اوضاع متفاوت بود. من زمانی وارد تیم شدم که آنها قهرمان لیگ قهرمانان شده بودند. دوره بعدی این مسابقات با 32 تیم برگزار می شود که بسیار خوشایند خواهد بود.
*سوال آخر: وقتی جوان تر بودی، چه کسانی برایت الهام بخش بودند؟
همیشه ادوین فان در سار و ایکر کاسیاس. شاید اول از همه کاسیاس، چون در آن موقع بازی های رئال مادرید را می دیدم اما به لحاظ جسمانی به فان در سار شبیه تر هستم، پس شروع به تماشای بازی های او کردم. وقتی یک پسر بچه بودم، او قهرمان من بود.   

*سید محمد طاهر شاهین


برچسب ها: کورتوا
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها