PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۸۴۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
کیهان ورزشی-

پیروزی ارزشمند تیم ملی ایران برابر ژاپن بار دیگر نشان داد که پتانسیل فوتبال ما به سبب برخورداری از نیروهای توانمند در حوزه فنی و در مستطیل سبز در بزنگاههایی مثل نبرد دیروز می تواند شگفتی خلق کند؛ شگفتی از این باب که ژاپنی ها با چند دهه فکر و برنامه ریزی و در امتداد پیروزی ها بزرگ یک سال اخیر و غول کشی های خبرسازشان در ایستگاه ایران دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا بردند.
این مهم جز به دلیل توانایی های بازیکنان و در کنار آن مربیان اتفاق نیفتاده است و اگر بخواهیم چنین اتفاقی را رنگ و لعاب دیگری بزنیم در حق این نفرات بی انصافی کرده ایم. 
بی شک به همین دلیل بود که سرمربی تیم کشورمان در کنفرانس خبری بازی ‌‌در لابلای حرف هایش خواستار توجه بیشتر و نگاه خاص تر به مقوله فوتبال شد.
او بهتر از هر کسی می داند که پیروزی بر ژاپن ، غلبه ساختار بر ساختار نیست و اگر چنین موفقیت هایی را مستمر می خواهیم می بایست زاویه دید مان را به فوتبال تغییر دهیم و این، نیازمند عزمی جدی و نگاهی درست - بخصوص از سوی دولتمردان-  است.
بی تردید این شکست برای ژاپنی ها بهانه ای برای کار بیشتر از فردای دیدار با ایران خواهد بود. بازیکنان شان در پایان مسابقه با در دست داشتن بنری دور تا دور ورزشگاه اجوکیشن سیتی می چرخیدند و از تماشاگران عذرخواهی می کردند؛ کاری که تیم های ما هرگز در مواجهه با شکست ها انجام نمی دهند و این عذرخواهی سامورایی ها نیز ریشه در  برنامه ریزی هایشان دارد؛ البته اینبار در حوزه فرهنگی به موازات موضوعات فنی.
خبرنگار ژاپنی در نشست خبری رو به سرمربی ما گفت که ایران نابودمان کرد و این جمله احساسی ناشی از غم سنگین شکست برای آنها بود اما شاید همان خبرنگار نیز این باور را نداشته باشد که فوتبال با ثبات کشورش با یک شکست نابود شود و ...
تیم ملی کشورمان یکی از بهترین نمایش های خود را به اجرا گذاشت و در روزیکه بازیکنان مان کم اشتباه بودند و مربیان نیز مسخ بازی نشدند و از تصمیمات عجیب خبری نبود ، به بردی با ارزش رسیدیم اما این برد نباید همچون بومرنگ عمل کند .
نمایشی که قطری ها در بازی های اخیر خود داشته اند منجمله بازی دیشب برابر ازبکستان  و از آن مهمتر جوی که ورزشگاه شان به دلیل میزبانی خواهد داشت ، همگی نشان می دهد که بازی نیمه نهایی اگر دشوارتر از مصاف با ژاپن نباشد قطعا ساده تر نخواهد بود.
تیم ملی برای تحقق یک  آرزوی قدیمی هنوز دو خاکریز مهم را پیش رو دارد.
این فوتبال بدون ساختار و پر اشکال به سبب دارا بودن مربیان و بازیکنان توانمند می تواند در این جام آقایی کند؛ به شرطی که مثل روز بازی با ژاپن باشیم؛ کم  اشتباه و به دور از جوزدگی و احساسات .  

                                                                                      *حمید ترابپور - دوحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار